I de standardavtal som finns inom byggsektorn, AB04 och ABT06, som snart ersätts av AB25 och ABPU25 finns krav på att föra byggdagbok.

Entreprenören ska dokumentera alla omständigheter av betydelse för entreprenaden och fortlöpande dela innehållet med beställaren. En dagbok bör innehålla information om arbetsstyrkans storlek, pågående och avslutade arbeten och andra relevanta händelser. 

I vårt abonnemang för att göra kvalitets- miljö- och arbetsmiljöpärmar har vi nu inkluderat en funktion för att följa de här kraven. Pärmen går att arbeta med direkt i mobilen eller en surfplatta.

Så här fungerar det

Dagboksöversikt med rapportfunktion

Översikten skapar en tydlighet. Varje dag pressenteras som en egen nedfällbar list.

Det går också att att sortera utifrån påbörjade, pågående och avslutade arbeten.

I översiktsvyn går det också att ta ut rapporter samt skapa ett nytt dagboksinlägg.

Skapa dagboksinlägg

För varje dagboksinlägg hämtas information om väder in för aktuell plats automatiskt. Det går att redigera den genom att skriva in egen text.

Det går att ange arbetsstyrka för aktuell dag.
Angiven arbetsstyrka följer sen med till nästkommande dag som ändras vid behov.

Därefter går det att göra anteckningar för att ge uppgifter om t ex:

  • Transporter
  • Egenkontroller
  • Ändringar
  • Besiktnignar
  • Risker
  • m.m.

Redovisa arbeten

I skapad dagbokspost hanterar man sedan arbetmoment den aktuella dagen.
Det går att:

  • Skapa ett nytt påbörjat arbete
  • Pausa ett arbete (som inte är avslutat men som inte pågår den aktuella dagen)
  • Återuppta ett arbete som har varit pausat sedan tidigare
  • Avsluta arbeten som blir färdiga

Från påbörjat till pågående automatiskt

Ett arbete som är påbörjat en dag blir automatiskt satt som ett pågende arbtet dagen efter.

Skapa nya arbeten snabbt

Att skapa ett nytt arbete går snabbt. Ange en arbetsuppgift.
Komplettera eventuellt med en beskrivning av arbetsuppgiften.

Såväl arbetsuppgift som beskrivning är fritextfält.

Skriv anteckningar, ta kort och bifoga filer

För varje påbörjad eller pågående arbetsuppgift en aktuell dag går det att skriva anteckningar. Anteckningarna kan kompletteras med såväl bifogade filer som foton tagna direkt med mobilen


Du som har vårt program för KMA-Pärmar har redan tillgång till detta!
Har du inte tillgång och är intresserad – Kontakta oss!

En uppgradering kostar inte mer än mellan 1500-2100:-/år* för hela företagt.
Ett nytt abonnemang kostar inte mer än 4800:-/år för hela företaget.

Uppgraderar du eller abonnerar du på vårt program för KMA-Pärmar får du också tillgång till:

Egenkontroll – Riskanalys – Kemikaleförteckning – Avfallshantering – Dagbok – Provtryckning
Checklista för olyckor – Start- slut och byggmötesprotokoll – Skyddsrond – Avtalsmallar Kontaktlista till personer i projektet och anställdas utbildning samt deras anhöriga
Uppgiftscenter för att tilldela uppgifter och ställa krav på godkännanden m.m.

* Priset för uppgradering beror på vilket abonnemang du har idag.

Dagbok i mobilen eller surfplattan

Så gör du en riktigt bra riskanalys

Under de snart 16 år som vi varit verksamma har vi hållit kurser och seminarium om arbetsmiljö och riskanalyser. Vi tar alltid för vana att ställa frågan ”Varför gör vi en riskanalys?” och svaren...

Koll in fler av våra artiklar!

Senaste infon kring våra program, smarta tips och mycket mer. 

Tips! Så kan du förenkla din rörmärkning

Att märka rör kan tyckas enkelt, eller hur? Det är väl bara att klistra på en lapp? Men den som någon gång befunnit sig på hög höjd med utrymmesbrist mellan rörledningarna vet att det inte alltid är så enkelt ...

Har du koll på reglerna för rörmärkning?

Det är en hel del att tänka på när du märker rör. Utöver att det kan vara krångligt med själva montaget av rörmärkningen, något vi skrivit om tidigare i den här artikeln, så har du dessutom en rad regler...

Vill du veta mer?

Kontakta oss, så hjälper vi dig!

Tel: 023-938 90
E-mail: info@pbdab.se

Eller fyll i vårt kontaktformulär så kontaktar vi dig inom kort!

KONTAKTA OSS