I och med nya standardavtalen, AB 25 och ABPU 25 (som ersätter AB 04 och ABT 06), så har man tagit bort begreppet ÄTA. Det ersätts av “Ändring av entreprenaden” och “Avvikande förhållande”. Dessa två begrepp omfattar alltså ändrings- och tilläggsarbeten samt hinder.

En skriftlig beställning är en förutsättning för att entreprenören ska få betalt för ändringar och avvikande förhållanden. Det är också ett krav att entreprenören ska informera beställaren när behovet av den här typen av ändringar är nödvändiga.

Vi har inte bara uppdaterat vår programvara så de följer de nya avtalen.
Vi har också förbättrat programvaran. En av förbättringarna är att skicka ut Ändringar direkt från mobilen. En annan förbättring är att det går att välja om rapporten ska skickas till beställaren direkt eller om den först ska skickas internt till någon på det egna företaget.

Så här fungerar det

Tydlig sammanställning

Ändring av entreprenaden och Avvikande förhållande redovisas i enskilda listor.

Varje lista och enskild rapport har symboler som visar aktuell status för en viss rapporttyp eller en enskild rapport.

Det går också att filtrera ut en viss rapporttyp och/eller status för att begränsa översikten till bara den information som är intressant.

Snabbt & enkelt att skapa rapporter

I rapportfältet kan du välja att:

  • Ange rubrik och beskrivande text
  • Ange resursbehov och kostnader
  • Bifoga filer, bilder eller ta kort
  • Ange när du senast önskar svar

Med ett knapptryck tilldelas sen rapporten till kunden eller internt i det egna företaget.

Kommunikation med loggfunktion

Det går att skriva interna noteringar som bara visas för personer i det egna företaget.

Det går också att kommunicera direkt med kund för att kunna klargöra, förtydliga eller besvara frågor

Allt som skrivs loggas. I kommunikationen med en kund är det en trygghet för båda parter.

Automatiska mail och möjlighet att påminna

När en rapport skickas ut får kunden ett mail där rapporten kan kommas åt via en länk.

Man kan välja att skicka en notis till kunden när ärendet har uppdaterats eller när det har skrivits en kommentar.

Såklart får även du som entreprenör notiser när kunden svarat eller godkänt en rapport.


Du som har vårt program för KMA-Pärmar har redan tillgång till detta!
Har du inte tillgång och är intresserad – Kontakta oss!

En uppgradering kostar inte mer än mellan 1500-2100:-/år* för hela företaget.
Ett abonnemang kostar inte mer än 4800:-/år för hela företaget.

Uppgraderar eller abonnerar du på vår programvara för KMA-Pärmar får du också tillgång till:

Egenkontroll – Riskanalys – Kemikaleförteckning – Avfallshantering – Dagbok – Provtryckning
Checklista för olyckor – Start- slut och byggmötesprotokoll – Skyddsrond – Avtalsmallar Kontaktlista till personer i projektet och anställdas utbildning samt deras anhöriga
Uppgiftscenter för att tilldela uppgifter och ställa krav på godkännanden m.m.

* Priset för uppgradering beror på vilket abonnemang du har idag.

ÄTA blir Ändringar i AB25/ABPU25

Så gör du en riktigt bra riskanalys

Under de snart 16 år som vi varit verksamma har vi hållit kurser och seminarium om arbetsmiljö och riskanalyser. Vi tar alltid för vana att ställa frågan ”Varför gör vi en riskanalys?” och svaren...

Koll in fler av våra artiklar!

Senaste infon kring våra program, smarta tips och mycket mer. 

Tips! Så kan du förenkla din rörmärkning

Att märka rör kan tyckas enkelt, eller hur? Det är väl bara att klistra på en lapp? Men den som någon gång befunnit sig på hög höjd med utrymmesbrist mellan rörledningarna vet att det inte alltid är så enkelt ...

Har du koll på reglerna för rörmärkning?

Det är en hel del att tänka på när du märker rör. Utöver att det kan vara krångligt med själva montaget av rörmärkningen, något vi skrivit om tidigare i den här artikeln, så har du dessutom en rad regler...

Vill du veta mer?

Kontakta oss, så hjälper vi dig!

Tel: 023-938 90
E-mail: info@pbdab.se

Eller fyll i vårt kontaktformulär så kontaktar vi dig inom kort!

KONTAKTA OSS